Historia powstania marki Swarovski
Autorem artykułu jest Rebson Anonim
Swarovski – światowej sławy producent pięknych, kolorowych wyborów ze szkła kryształowego wywodzi się z rodzinnego biznesu. Głównym założycielem firmy był Czech Daniel Swarovski, który początkowo uczył się i pracował w odlewni szkła swojego ojca.
W tamtych czasach Czechy słynęły w świecie z produkcji taniego, a zarazem dobrego pod względem jakości szkła kryształowego. To właśnie Daniel Swarovski zafascynowany obróbką szkła, zaprojektował, zbudował i opatentował automatyczną maszynę do doskonałego cięcia kryształów.
Wszystko zaczęło się od automatycznej maszyny do cięcia szkła
Już w 1982 roku Daniel miał gotowy prototyp swojego wynalazku, który postanowił opatentować. Urządzenie to w sposób efektowny i precyzyjny cięło szkło kryształowe, co w dużej mierze przyczyniło się do decyzji stworzenia własnej firmy wraz z innymi podmiotami finansującymi: Weis i Kosman. Od wieków system funkcjonowania czeskich odlewni szkła miał nieco „koczowniczą” formę, polegającą na wędrówce pracowników oraz ich rodzin w coraz to nowe miejsca, obszary leśne w celu dostarczenia paliwa niezbędnego do funkcjonowania ich fabryk. Dlatego też decyzja Swarovskiego i jego wspólników o stworzeniu fabryki w innym kraju z dala od konkurencji nie wydała się nikomu zaskakująca.
Doskonałym miejscem do postawienia nowej fabryki było Wattens w austriackich Alpach niedaleko Innsbrucka. Głównym powodem wyboru akurat tego miejsca był fakt iż w owym czasie w okolicach Wattens powstał Zakład elektrowni wodnych, które były tańszą formą zasilania fabryki w energię elektryczną niezbędną do funkcjonowania maszyn.
W 1895 roku zatwierdzony został patent maszyny Swarovskiego i w tym też czasie ruszyła budowa pierwszej hali produkcyjnej, którą ukończono jeszcze w tym samym roku. Podobnie jak w przypadku innych wynalazków minęło jeszcze kilka lat zanim dopracowano produkcję szkła kryształowego i wyeliminowano wszelkie wady procesu produkcyjnego.
Produkcja szkła kryształowego bez skazy
Od samego początku funkcjonowania fabryki, a wiec od początku XX wieku był to rodzinny projekt. Nic więc dziwnego, że w rozwój firmy zaangażowani byli trzej synowie Daniela Swarovskiego: Alfred, Wilhelm i Friedrich. Głównym celem jaki postawiła sobie ta trójka młodzieńców było zmodernizowanie procesu produkcji aby zwiększyć jego wydajność oraz wyeliminować wszelkie wady produktu końcowego i ostatecznie otrzymać nieskazitelnie doskonały kryształ.
Już w 1913 roku udało się im uruchomić pierwszą linię produkującą kryształ bez skazy w większych ilościach. Od tego momentu kryształowe elementy używane min. do produkcji biżuterii stały się jednymi z najbardziej znanych i ekskluzywnych produktów i tym mianem określa się je do dnia dzisiejszego.
Minęło kolejne 10 lat kiedy to Swarovski ze swoimi błyskotkami wkroczył do świata mody. Kryształy zaczęto wykorzystywać jako dodatki do wykańczania kreacji tworzona także była Biżuteria z Kryształami. Dwaj projektanci mody Schaparelli i Chanel zapoczątkowali wykorzystanie przepięknych „migotek” w tworzonych przez nich projektach.
Innowacyjny kryształ Aurora Borealis
Na początku 1930 roku spadł popyt na słynne kryształy Swarovskiego. Zjawisko to spowodowane było kryzysem oraz w późniejszym okresie II wojną światową, jednakże nie zapomniano o nich całkowicie. Po zakończeniu wojny potrzebne okazało się wprowadzenie kryształów nowej generacji w celu przywrócenia i potwierdzenia swojej reputacji, uznania. Na początku 1950 roku wnuk Daniela, Manfred zaprojektował genialny rodzaj kryształu nazwanego Aurora Borealis. Kryształ ten pokryty został delikatną warstewką metalu, która nadała mu zjawiskowy blask kolorów tęczy.
Kolejne zmiany w produkcji i tworzeniu
W latach 70-tych pojawiają się kolejne nowości w produkcji wyrobów kryształowych, są to między innymi figurki zwierząt (najczęściej jest to głowa myszki). Prawdopodobnie pomysł tworzenia takich figurek pojawił się podczas produkcji elementów do żyrandoli. Swarovski przygotował również różne gadżety z udziałem kryształów, które rozdano gościom Zimowych Igrzysk Olimpijskich w Innsbrucku. Mniej więcej w okresie pojawiają się również syntetyczne, tanie cyrkonie (imitujące naturalny kamień), które dosłownie zrewolucjonizowały świat mody i biżuterii.
Sto lat i dłużej
Stulecie firmy obchodzono bardzo hucznie w 1995 roku, a na cześć tego wydarzenia w Wattens w Austrii otwarta została spektakularna Grota Kryształowa powszechnie znana jako Swarovski Kristallwelten tzn. Kryształowy Świat. Do przygotowania projektów wzorów wypełniających Kryształową Grotę zaangażowano wielu znanych artystów, projektantów, rzemieślników. Biżuteria Swarovskiego wciąż zdobywa nowych zwolenników a sława i popyt na ekskluzywne błyskotki bez wątpienia trwa i zapewne będzie podtrzymana przez kolejne dziesięciolecia.
---Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz